آموزش نوین، یک فرایند جمعی
همکاری اهرم قدرت فرآیند یادگیری است. افراد یک تیم از یکدیگر یاد می‌گیرند. آن‌ها می‌فهمند چطور باید با یکدیگر همکاری کنند تا کاری را به انجام برسانند. در این فرآیند مهارت‌های اجتماعی -مثل احترام به دیگران، حمایت، درک متقابل، حل اختلافات، سازگاری با سبک‌های کاری، فکری و رفتاری مختلف- به طور طبیعی پرورش می‌یابد. همۀ این مهارت‌ها را وقتی یاد می‌گیریم که فرصت کار گروهی دست بدهد.
یادگیری ترکیبی یا Blended Learning
آموزش ترکیبی تلاشی است برای یادگیری با استفاده از فناوری آنلاین همراه سایر ابزارها و فرآیندهای معمول نه‌ فقط برای تکمیل یادگیری بلکه برای بهبود کیفیت یادگیری آموزش ترکیبی.
یادگیری از همسالان
مهمترین اصل یادگیری از همسالان این است که در دانش به دست‌آمده از تجربیات، فارغ از اطلاعات نظری با یکدیگر سهیم شویم. همۀ مشارکت‌کنندگان تجربه‌شان از موضوع واحدی را با هم در میان می‌گذارند، تجربیات خودشان را با چالش‌هایی که پیش روی دیگران بوده، مقایسه و نتیجه‌گیری میکنند و به این ترتیب تخصص و تبحر بیشتری به دست می‌آورند.
کاربرد ابزارهای دیجیتال در کلاس درس
در این مقاله می‌خواهیم به‌طور اجمالی بررسی کنیم که فناوری‌های جدید چه تغییراتی در آموزش و دنیای دانش‌آموزان و معلمان به‌ وجود آورده‌اند. امروزه بیشتر دانش‌آموزان به ابزارهای دیجیتالی دسترسی دارند و این دسترسی، تجارب یادگیری متفاوتی برای آن‌ها به وجود آورده است. ابزارهای دیجیتال به دانش‌آموزان فرصت می‌دهد با دیگران تعامل و همکاری کنند، در مورد جهان اطراف‌شان سؤال بپرسند، کار و تکالیف خود را با جهان به اشتراک بگذارند و در مورد موضوعات جدیدی که با آن‌ها مواجه می‌شوند، تحقیق کنند.
متن‌های دیجیتالی شیوه‌ی خواندن بچه‌ها را تغییر داده است
انقلاب دیجیتالی و همه‌ی دستگاه‌های دیجیتال ما، نوعی تناقض در خواندن ایجاد کرده‌اند؛ به خاطر وقتی که پای تکنولوژی دیجیتال می‌گذاریم بچه‌ها الان واقعاً بیشتر از هر زمانی می‌خوانند. با این حال رابطه‌ی میان تکنولوژی دیجیتالی و خواندن پیچیده است.
مربی‌گری همتا
همان‌طور که می‌دانیم در دنیای امروز، دیگر معلم را نمی‌توان تنها منبع ارائه‌ی محتوا و تنها منبع برای رفع مشکلات دانش‌آموزان دانست. امروز معلمان نیازمند حمایت، مشورت، دانش به‌روز و کاربردی، مهارت‌های ترکیب و غنی‌سازی این دانش‌ها با یکدیگر و ارتباط با دیگران، خصوصاً همکاران خود، هستند. این مجموعه به شایسته‌سازی و رشد فعالیت‌های معلم، و در نتیجه بهبود نتایج آموزشی آن‌ها منجر خواهد شد. استفاده از این روش، فرصت همکاری با همکاران و معلمان باسابقه و در نتیجه رشد حرفه‌ای معلمان را فراهم می‌کند. همچنین با این‌که نظارت مدیر هیچ‌گاه کاملا از بین نخواهد رفت، اما استفاده از این روش به مدیران امکان می‌دهد برای معلمانی که مشکلات بیش‌تری دارند، وقت بیش‌تری صرف کنند.
رویکردهای جایگزین در آموزش
رویکردهای بسیاری در نظام آموزشی و همچنین حرفۀ معلمی وجود دارند. به نظر می‌رسد همۀ آن‌ها باید به این سوال پاسخ دهند که از مدرسه و معلم چه انتظاراتی دارند. در واقع هر یک از ما به ارزش‌های متفاوتی بها می‌دهیم. با وجود این، در نهایت فرزندان ما هستند که قرار است به مدرسه بروند و آیندۀ آن‌هاست که می‌بایست مورد توجه قرار گیرد. برای آن که بتوانیم به خوبی از عهدۀ این مسئولیت بربیاییم لازم است فرآیند یادگیری و پرورش انسان را به خوبی درک کنیم.
شش عنصر ضروری در یادگیری پروژه محورِ با کیفیت
علاقه به یادگیری پروژه محور به شدت زیاد شده است و الان در همه ‌جای دنیا به شکل‌های مختلف دیده می‌شود. اما در حالی‌که همه به پروژه‌ها علاقه دارند، تعداد کمی از افراد می‌دانند چه چیزی باعث می‌شود پروژه‌ها برای دانش‌آموزان تأثیرگذار و بامعنی باشند.
یادگیری لقمه‌ای لقمه‌هایی کوچک و خوش‌مزه از دانش
یادگیری لقمه‌ای، شیوه‌ای از یادگیری مدرن است که از قدرت فناوری استفاده می‌کند؛ به ویژه از دستگاه‌های قابل جابه‌جایی مثل تلفن‌های همراه هوشمند و تبلت که در دنیای امروز متداول شده‌اند.
استارتاپ تکنولوژی آموزشی ورک‌بِنچ بودجه‌اش را افزایش داد
ورک‌بنچ، یک استارتاپ تکنولوژی آموزشی مستقر بالتیمور، بودجه‌اش را ۱.۷میلیون دلار افزایش داد تا فروش و بازاریابی ابزارهای «یادگیری با کمک دست‌ورزی‌»* را گسترش دهد.
استراتژی‌های مبتنی بر عصب شناسی برای کاهش اضطراب امتحان
ما در دنیایی پر از استرس و اضطراب زندگی می‌کنیم. این اضطراب برای دانش‌آموزان و معلم‌ها در زمانی که برای امتحانات آماده می‌شوند، به اوج خودش می‌رسد. عواقب این موقعیت‌های اضطراب‌آور به خاطر تاثیر نمر‌ه‌ی دانش‌آموزان بر تأمین بودجه‌ی مدرسه، ارزیابی معلمان و جایگاه دانش‌آموزان در آینده‌، بیش از تصور ماست.
آیا شما با حذف مدارس سمپاد موافق‌اید؟
همان‌طور که می‌دانید چند ماه پیش، تصویب قوانینی در وزارت آموزش و پرورش، در رسانه‌ها خبرساز شد. این مصوبه شامل دو موضوع بود. یکی حذف آزمون‌ها در مدارس ابتدایی با هدف از بین بردن فشار آزمون ورود به این مدارس از روی دانش‌آموزان؛ و موضوع دیگر حذف مدارس سمپاد و نمونه دولتی
با لرنیتویی ها: کیمیا جلالیان
من یک مشاور خصوصی دارم که در درس خواندن و برنامه‌ریزی تحصیلی کمکم می‌کند. برایم سوال می‌آورد تا هم با تست زدن بیشتر آشنا شوم و هم ببیند که چقدر درس‌ها را یاد گرفته‌ام یا مثلا کجاها مشکل دارم. یک‌بار که مشاورم برایم سوال آوردند لیبل لرنیتو را روی برگه‌های سوالات دیدم. تقریبا دوماه پیش بود. لرنیتو را سرچ کردم و بعد هم رفتم توی سایتش ثبت‌نام کردم. چون می‌خواستم به سوال‌های بیش‌تری دسترسی داشته باشم.
با لرنیتویی ها: مبینا مومنی
همه‌ی آزمون‌ها را من طراحی می‌کنم. حتی خودم با نام مبینا در لرنیتو عضو شدم. بعد از مدتی هم براش بسته‌ی جت خریدم تا دسترسیش به امکانات لرنیتو بیشتر شود. به نظر من لرنیتو عالی هست.
با لرنیتویی ها: محمدحسین افخمی ستوده
من سال قبل با یک نرم‌افزار آنلاین دیگر کار می‌کردم و تا اوایل امسال لرنیتو را نمی‌شناختم. یک‌روز آقای عظیمی، معلم زیستمان، که مشاوره و برنامه‌ریز خصوصی من هم هستند، لرنیتو را به من معرفی کردند. سایت‌های این دوتا نرم‌افزار را باز کردند و گفتند هر کدامشان چه مزایا و معایبی دارند. گفتند باید یکیشان را انتخاب کنم. من از لرنیتو بیشتر خوشم آمد. امسال، لرنیتو خیلی فراگیر شد. معلم‌هامان هم زیاد استفاده‌ش می‌کنند. اولین‌بار بدون این‌که ثبت‌نام کنم در سایت لرنیتو گشتم و دیدم که بانک سوالش خیلی جامع هست. سرعت و طراحیش هم خیلی خوب بود.
قدرت داستان در کلاس درس
داستان‌ها فقط برای سرگرمی و ارتباط گرفتن نیستند، آن‌ها قدرتی دارند که به دانش‌آموزان کمک می‌کند اطلاعات را در مسیری پایدار فرا بگیرند. تحقیقات نشان می‌دهند آموزش داستان‌محور یادگیری در کلاس را به‌یادماندنی‌تر می‌کند. گروهی از محققان عصب‌شناس دانشگاه پرینستون پدیده‌ای را کشف کردند به نام اتصال عصبی. وقتی که فردی داستان خوش‌ساختی را می‌شنود، مغزش به‌طور فیزیکی در همان نقاطی عکس‌العمل نشان می‌دهند که مغز قصه‌گو وقتی که چنین تجربه‌ای را داشته است. در سطح شیمیایی هم نمی‌توانیم بین مغز دو نفر، وقتی که هر دو یک داستان را شنیده یا تجربه کرده‌اند، تفاوتی قائل شویم.
مزایای نرم‌افزارهای تحت وب در مقابل نرم‌افزارهای نصبی
نرم‌افزار تحت وب خیلی سریع از طریق مرورگرها روی انواع مختلف دستگاه‌ها (مثل گوشی‌های آیفون، اندروید، بلک بری و…) در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. (لرنیتو راه حل جامع یادگیری آنلاین) در مقابل، برای استفاده از نرم‌افزارهای نصبی، کاربر قبل از آن که بتواند محتوا یا نرم‌افزار را ببیند، باید آن را از یک بازار دانلود و نصب کند. این مانع مهمی برای برخورد اولیه مخاطب با نرم‌افزار و اقدام او [برای خرید یا ثبت‌نام] یا تبدیل شدنش [به یک کاربر بالفعل] است
وِرسو لرنینگ ۲ میلیون دلار برای پلت‌فرم معلم‌ها جذب کرد
استارتآپی در ملبورن استرالیا و صاحب پلت‌فرم حرفه‌ای معلم‌هاست (Verso Learning)ورسو لرنینگ
یادگیری مدرن از دنیای شبکه تا نسل Z
به نظر شما ضرورت حرکت به سمت یادگیری مدرن چیست؟ نسل جدید چه تفاوت‌هایی با نسل‌های قدیمی دارند؟ و چرا آموزش به این نسل باید نسبت به گذشته تغییر کند؟ همۀ این‌ها سوالاتی است که سعی می‌کنیم در این مقاله به آن‌ها پاسخ بدهیم.
یادگیری فرآیندگرا یعنی چه؟
رویکرد فرآیندگرا یا فرآیندمحور در یادگیری فرصتی فراهم می‌کند تا از فرهنگ ارزیابی، شکست و مقایسۀ دانش‌آموزان با یکدیگر فاصله بگیریم. این رویکرد فشار و ترس را از بین می‌برد و نمی‌گذارد اعتماد به نفس دانش‌آموز افت کند. آگاه و با خبر بودن از این فرآیند به معنای آن نیست که بدانیم هر یک از بچه‌ها نمره‌شان از 1 تا 5 چند است. بلکه به این معناست که بدانیم آن‌ها در نقطه‌ای از مسیر آموزشی‌شان قرار گرفته‌اند و در حال حرکتند.
15 توصیه برای یادگیری فعال به منظور حفظ نشاط در کلاس
کلاس‌های شما چه حضوری، چه آنلاین و چه به صورت ترکیبی از هر دوی این‌ها باشد، اینجا 15 توصیه برای یادگیری فعال وجود دارد که می‌توانید در این ترم با دانش آموزان خود امتحان کنید.
نظام آموزشی فنلاند
فنلاندی‌ها توجه بسیاری به پرورش مقدماتی کودک دارند و این مرحله را در توسعۀ مهارت‌های همکاری و برقراری ارتباط حیاتی می‌دانند. آن‌ها تاکید می‌کنند که باید فردیت و نیازهای خاص هر کودک را به رسمیت بشناسیم.
ایجاد یک محیط یادگیری سیار در لهستان (تبلت در کلاس درس)
به نظر می‌رسد که تبلت‌ها در آینده جایگزین کامپیوترها (حتی انواع قابل حمل آن) می‌شوند. در واقع می‌توانیم از تبلت‌ها برای ایجاد یک محیط یادگیری شخصی استفاده کنیم؛ محیطی که دسترسی به محتوای آموزشی آنلاین، ابزارهای ویرایشی آنلاین و پلتفرم‌های آموزشی را فراهم کند.
آموزش مونته‌سوری
آموزش فرآیندی نیست که معلم آن را انجام می‌دهد، بلکه بیشتر یک فرآیند طبیعی است که هر انسان در نتیجۀ تعامل با جهان آن را تجربه می‌کند. فعالیت خود فرد است که بنیان پرورش را شکل می‌دهد.
شخصی‌سازی یادگیری(استفادۀ حداکثری از پتانسیل آموزشی)
مدتی‌ است که موضوع شخصی‌سازی توجه زیادی را در دنیای آموزش به خودش جلب کرده است. حتی بسیاری پیش‌بینی می‌کنند که شخصی‌سازی تاثیر ماندگاری بر روی آیندۀ سیستم‌های آموزشی بر جا می‌گذارد و این شخصی‌سازی است که در آینده، مسیر توسعۀ محتوای آموزشی را تعیین می‌کند. اگه شما هم علاقه‌مندید راجع به «شخصی‌سازی» بیشتر بدانید، حتما این مقاله را مطالعه کنید.
توکا(کتاب دیجیتال جامع تعاملی) ویژه دانش آموزان
کتاب‌های موضوعی تعاملی، یک بستۀ کامل آموزشی هستند که به دانش‌آموزان کمک می‌کند صفر تا صد یک موضوع درسی را در حد دبیرستان به شکل عمیق و مفهومی یاد بگیرند. این کتاب‌ها شامل ویدیوهای توضیحی، ویدیوهای تدریس، متن کتاب، سوالات متنوع از منابع معتبر، آزمون، و تمرین‌های عملی و فعالیت‌های تعاملی جذاب هستند که هم باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شوند و هم موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان را تضمین می‌کنند. در یادداشت زیر با برخی از ویژگی‌های جذاب و کاربردی کتاب‌های موضوعی تعاملی برای دانش‌آموزان آشنا می‌شوید
توکا(کتاب دیجیتال جامع تعاملی) ویژه معلمان
کتاب‌های موضوعی تعاملی، نسلی جدید از کتاب‌های آموزشی هستند که برای پوشش دادن کامل یک موضوع درسی -مثلا الکتریسیته- در هر سه پایه طراحی شده اند. این کتاب‌ها که به شکل دیجیتال و در فرمت EPUB3 آماده شده‌اند، شامل محتوای چندرسانه‌ای تعاملی هستند و با فراهم آوردن منابع آموزشی مختلف و متنوع، یاریگر معلم در تدریس خلاق و تاثیرگذارند. کتاب‌های موضوعی تعاملی، علاوه بر متن درس، دارای فیلم تدریس، ویدئوهای آموزشی و انگیزشی، سوال و تمرین‌های تعاملی هستند و یک نوآوری در حوزۀ تالیف کتاب‌های کمک آموزشی محسوب می‌شوند. در یادداشت زیر با برخی از ویژگی‌های جذاب و کاربردی کتاب‌های موضوعی تعاملی برای معلم‌ها آشنا می‌شوید
رشد نجومی قیمت کتاب در ایران
به گزارش عصرایران، قیمت کتاب در ۳ سال گذشته و به خصوص ۲ سال اخیر رشد نجومی داشته به طوری که بسیاری از مردم دیگر قادر به خرید کتاب نیستند. قیمت برخی کتاب‌ها چنان افزایش یافته اند که دیگر به چاپ جدید نرسیده اند، بلکه ناشر با برچسب، قیمت آن را به روز کرده است. در واقع کتاب فروخته نمی‌شود و فقط قیمت آن با برچسب روی برچسب، افزایش می‌یابد. نظرات منتشر شده در برخی وبسایت‌های فروش آنلاین کتاب گواه این ادعا است که کتاب عملا از سبد بسیاری از خانوار‌های ایرانی حذف شده است. احتمالا در چنین شرایطی سوال خیلی‌ها این است که آیا در سه سال گذشته حقوق و دستمزد‌ها به تناسب قیمت کتاب (و البته سایر کالاها) افزایش یافته است؟
ورود به لرنیتو
پشتیبانی
سلام اگر سوالی دارید در خدمت شما هستیم ...
پشتیبانی